Köpvillkor

Detta avtal avser köp av Nordig Solutions AB (559431-6928) på uppdrag av Nordig, nedan kallad "Säljaren". Kunden kallas nedan "Köparen". Nordigs allmänna försäljningsvillkor och prislista gäller från det datum som anges på Nordigs hemsida och ersätter de försäljningsvillkor som tidigare publicerats av Nordig. Om villkoren, produktinformationen eller priserna som anges på webbplatsen och i andra publikationer skiljer sig åt, har webbplatsen företräde.

Priserna på webbplatsen Nordig.se uppdateras i realtid. Priserna är angivna i svenska kronor och det förutsätts att beställningen är gjord via webbutiken och säljaren får originalet i rätt form vid slutförande av beställningen. Moms och fraktkostnader tillkommer. Säljaren har rätt att ändra föreslagna priser utan föregående meddelande. Det pris som avtalats mellan säljaren och köparen är giltigt, om inte annat avtalats separat. Försäljning sker till företag, föreningar och enheter mot en faktura vars förfallodag är tio (10) dagar från fakturadatum om inte annat är överenskommet eller om en förskottsbetalning ska ske. Nordig.se förbehåller sig rätten att välja betalningssätt för privatpersoner såväl företag. Om försäljning sker mot faktura kan kreditupplysningar kontrolleras. Om kreditprövningen inte godkänns kommer en handpenning att tillämpas. Vid sen betalning debiteras åtta (8) procentenheter plus tillämplig förseningsavgift från förfallodagen. Om fakturan inte betalas i tid ska även en påminnelseavgift på 120 kr betalas. Om en beställning del levereras så har Nordig.se rätt att skicka ut en faktura för de levererade varorna även om det inte skulle utgöra hela originalordern.

Leveranskostnaderna kan variera beroende på storleken på beställningen och den beställda produkten. Nordig har rätt att alltid debitera leveranskostnaderna enligt Nordigs prislista, om inte annat avtalats. För större beställningar med flera leveransadresser kan köparen be Nordig om en offert för en skräddarsydd fraktlösning. För leveranser utanför Sverige debiteras leveransavgiften enligt Nordigs prislista.

Vår vanliga leveranstid för icke-profilerade artiklar i lager varierar beroende på produkten, men är oftast 2-3 arbetsdagar, medan profilerade produkter vanligtvis tar 10-14 arbetsdagar. Observera att vissa produkter kan ta längre tid, vilket tydligt anges på produktsidan. Leveranstiden börjar räknas från godkänt korrektur, om inte annat avtalats. De angivna leveranstiderna gäller för orter där speditören levererar inom en dag från Linköping. Vi erbjuder också expressproduktion mot en avgift baserad på paketets volym.

Om en försändelse returneras på grund av felaktig adressuppgift eller liknande debiteras en returavgift. Vi ansvarar inte för leveransförseningar som orsakas av att avsändaren inte följer normal leveranstid mellan vår produktion och Linköpingskontor eller mellan vårt Linköpingskontor och slutleveransadress.

Kunden är ansvarig för att ange korrekta adressuppgifter och att vara närvarande för att ta emot leveransen eller göra alternativa arrangemang på vardagar mellan 08.00 och 17.00. Vid frånvaro vid leveransen lämnas paketet vid dörren eller hos närmaste ombud, enligt fraktbolagets bedömning. Det är också möjligt att direkt välja att leveransen ska tas emot av ett ombud.

Eventuella merkostnader som uppstår efter mottagande av faktura inkluderar:

Felaktig adressuppgift: 150 kr exklusive moms.
Leveranshinder (ingen närvarande): GRATIS, skickas till ombud.
Ändring av leveransadress: 150 kr exklusive moms.
Godsrisken övergår till köparen när varorna överlämnas till fraktföraren. Det innebär att köparen ansvarar för eventuella transportskador eller saknade varor och måste lämna in reklamationer direkt till transportören.

Säljaren reserverar sig för en avvikelse på +/-5% av orderkvantiteten och -kvaliteten. Köparen förbinder sig att betala för den levererade kvantiteten.

Säljaren förbehåller sig rätten att produkterna kan ha avvikelser i design, färg och funktion.

Säljaren har även rätt att använda alla produkter och skisser tillverkade av säljaren som referens vid marknadsföring.

Alla produktfärger är endast för

referens och kan skilja sig något från vad som visas på skärmen. Detta kan bero dels på att kameran kan ha färgskillnader när man tar ett foto, men framför allt på att de flesta skärmar inte är färgkalibrerade. En icke-kalibrerad skärm kan visa felaktiga färger. Om exakt färgmatchning är viktig rekommenderar vi att du först beställer ett produktprov. En 100 % exakt matchning av Pantone-färgerna till de beställda produkterna kan inte garanteras, men en färg anses vara korrekt om den ligger inom 95 % av den angivna färgen. Detta beror på att olika material reflekterar ljus och färger på olika sätt och är därför svåra att exakt anpassa till Pantone-diagrammet.

Säljaren garanterar inte att tryckfärgerna överensstämmer med korrekturläsning och/eller orderbekräftelse som skickas. Säljaren har rätt att avgöra om färgen är godkänd eller inte.

Måtten som anges på korrekturen och orderbekräftelsen är inte exakta och/eller skalenliga, så det kan förekomma avvikelser i måttet.

Köparen ansvarar för att aktivt leta efter tryckfel; säljaren ansvarar inte för fel som köparen inte har önskat. Det är köparens ansvar att säkerställa att alla färgkoder är korrekta på beviset och att det inte finns några stavfel.

Säljaren ansvarar inte för filer eller grafiskt material som skickas av köparen. Om filformatet är felaktigt har vi möjlighet att informera köparen om detta och erbjuda att fixa det mot en avgift.

Det är köparens ansvar att ta reda på om det grafiska materialet eller dess delar gör intrång i andra tilläggsrättigheter. Säljaren, som inte har genomfört ytterligare undersökningar, har ingen kunskap om sådana överträdelser och ansvarar inte för dem.

Kunden har fullt ansvar för innehållet i de överförda bildfilerna. Kunden förväntas inneha nödvändiga upphovsrätter, varumärken eller andra rättigheter till alla överlåtna verk, filer och bilder samt vid arkivering av bildfiler. Om dessa rättigheter kränks, är kunden skyldig att befria Nordig från tredje parts anspråk. Om kunden inte tar ansvar, befriar kunden ömsesidigt Nordig från alla anspråk. Köparen står för de kostnader som uppstår, såsom rättshjälp, rättegångskostnader och böter.

Kunden behåller rätten till all dokumentation som skickats till Nordig av kunden eller av personer som kunden har auktoriserat. För genomförandet av avtalet garanterar kunden Nordig den rumsligt obegränsade rätten att använda bilddatan som ställts till förfogande för Nordig till de tjänster som ska utföras inom ramen för avtalet. Det inkluderar även lagring, kopiering och redigering av bilddatan. Kunden beviljar även Nordig rätten att tillhandahålla separata bilder för tredje part inom ramen för åtgärdande av ett fel.

Kunden ansvarar för att innehållet är lagligt. Genom att placera en beställning garanterar kunden att innehållet i de överförda bildfilerna inte strider mot strafflagstiftningen, framför allt inte mot föreskrifterna §§ 86 ff., 184 ff. StGB. Dessutom är Nordig inte förpliktad att utföra tjänster som skulle leda till att Nordig bryter mot lagen. Om innehållet i filerna som kunden har skickat bryter mot straffrättsliga föreskrifter, kommer Nordig att anmäla detta.

Nordig är berättigat att vägra tjänsten och annullera avtalet om det finns skäl för det. Nordig har rätt, men inte skyldighet, att kontrollera korrektheten hos innehållet som kunden lägger till önskat korrektur. Om Nordig bedömer att innehållet bryter mot gällande lagstiftning har de rätt att radera innehållet utan föregående meddelande. Vid klagomål eller anmärkningar från tredje part gällande kundens information kommer Nordig alltid att omedelbart ta bort innehållet, oavsett rättslig grund. En begäran om ersättning från Nordig på grund av blockering av innehåll efter anmälan eller klagomål från tredje part är utesluten, om inte Nordig har agerat grovt vårdslöst eller uppsåtligt och utan grund raderat innehållet. Nordig har också rätt att avstå från att erbjuda tjänster som strider mot etik och moral.

Köpet blir bindande när offerten godkänns av köparen. Köparen har möjlighet att ansöka om orderannullering, där säljaren tar ett beslut i det enskilda fallet om avbeställningen ska godkännas. Vid godkänd avbeställning kommer köparen att åläggas att ersätta säljaren med 20% av ordervärdet, dock minst 1000 kr.

Köparen kan välja att hämta de beställda varorna hos säljaren om ett avtal om detta har ingåtts. Varorna förvaras hos säljaren i två månader från och med det datum då fakturan skickas till köparen. Om köparen inte har hämtat ut varorna inom denna tidsram har säljaren rätt att antingen slänga, ge bort eller sälja de ej uthämtade varorna till en annan kund.

Varor som inte

hämtas ut via ett ombud kommer att debiteras med en kostnad på 400 kr exklusive moms.

Om leveransen av beställningen försenas av skäl utanför säljarens kontroll har köparen rätt till vite motsvarande 5 procent av beställningsvärdet för den första hela veckan av förseningen. Vid förseningar upp till 1 vecka debiteras 5 procent av förseningsavgiften ("straffperiod"). Om leveransen inte har skett inom vitestiden har parten rätt till skälig leveranstid. Under denna anståndstid och fram till dess att beställningen levererats har köparen rätt att få en försenad betalning på 2 procent av beställningens värde för varje hel vecka. Det totala beloppet för förseningen kan vara maximalt 15 procent av ordervärdet, oavsett förseningstiden.

Om köparen kan bevisa att skadan är större än vad dröjsmålet täcker, har köparen rätt till en sammanlagd ersättning om högst 20 procent av beställningens värde. Försenad betalning syftar till att fullt ut ersätta köparen för den skada som orsakats köparen på grund av försening i leveransen av varan. Det föregående och force majeure-klausulen styr helt säljarens ansvar vid leveransförsening. Förseningen fastställs endast om ett särskilt sista leveransdatum har avtalats mellan parterna och anges i orderbekräftelsen, så kallad "tidsgräns".

Om varan har ett fel som säljaren ansvarar för är säljaren skyldig att reparera varan, byta ut varan eller återbetala köpeskillingen helt eller delvis. Det är säljaren som måste bedöma vilken åtgärd som är lämplig i det specifika fallet.

På begäran av säljaren ska den defekta delen eller delarna av produkten skickas tillbaka till säljaren för reparation eller utbyte. Säljaren ansvarar för sådana reparationer eller utbyten om det är möjligt att utföra dem utan att involvera tredje part.

Vid skada på varan har köparen enligt 17-19 § i köplagen rätt att frånträda köpet endast om säljaren samtycker till det.

För att åberopa att vara är felaktig ska köparen reklamera till säljaren omgående, dock senast 7 dagar från leverans samt på begäran returnera varan. Vid ankomst ska köparen undersöka alla varor för defekter. Om reklamationen kommer in efter 7 dagar förbehåller sig säljaren rätten att besluta om felet ska åtgärdas. Om köparen inte underrättar på sätt och inom den tid som anges i första stycket, förlorar köparen rätten att kräva på grund av felet. Säljaren tar i fortsättningen inte ansvar för ersättning för transportskada enligt gällande leveransvillkor.

Ångerrätt gäller enbart privatpersoner. Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatkund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Byten gäller både för företagskunder och privatkunder. Båda är berättigade till att byta produkter, dock mot en kostnad som kan variera beroende på vilken produkt eller produkter det gäller.

Ingen ångerrätt eller byten gäller för varor som är tillverkade enligt kundspecifikation eller som entydigt är utformade för att passa kundens personliga behov. Med anledning av detta har du ingen ångerrätt eller bytesrätt vid beställningen, vilket härmed uttryckligen påpekas.

Köparen ansvarar för all skada på person eller egendom som orsakas av varan, oavsett om säljaren har agerat oaktsamt eller inte.

Köparen ska på alla sätt bidra till att säljaren kan fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet.

Om säljarens skyldigheter är beroende av köparens leverans av visst material, korrekturläsning eller på annat sätt förser säljaren med uppgifter som behövs för leverans, och köparen inte levererar det inom angiven tid, har säljaren rätt att häva avtalet.

Om säljaren inte häver avtalet har säljaren istället rätt till skälig tilläggstid för att leverera beställningen. Säljaren har även rätt att kräva betalning av köparen även om leverans inte har skett efter anståndstidens utgång. Om köparen har överlåtit till säljaren det material eller den information som är nödvändig för att fullgöra dennes skyldigheter enligt avtalet, har parten rätt att kräva att avtalet fullgörs.

En förseningsavgift som överstiger referensräntan enligt räntelagen med 8 procentenheter anses som försenad betalning. Vid dröjsmål med betalning har säljaren rätt till ersättning utöver dröjsmålet endast om säljaren säger upp avtalet enligt bestämmelserna nedan. Säljaren har rätt att häva avtalet om köparen gör sig skyldig till grovt avtalsbrott och inte vidtar korrigerande åtgärder inom 10 dagar efter skriftligt meddelande. Ett väsentligt avtalsbrott innebär ett väsentligt avtalsbrott ur säljarens synvinkel, och köparen förstått eller borde ha förstått det.

Efter att ha dragit sig ur försäljningen har säljaren rätt att få ersättning för den omedelbara skada som orsakats av köparens avtalsbrott. Indire

kt skada ersätts inte. Ersättning för framtida förluster, utebliven vinst och annan indirekt förlust kommer endast att utbetalas om köparen har handlat avsiktligt eller grovt vårdslöst. Säljaren har rätt att dra sig ur försäljningen utan att förlora rätten till ersättning om köparen försätts i konkurs, är under tvångsförvaltning eller går i konkurs. Säljaren har också rätt att dra sig ur försäljningen om köparen underlåter att betala på grund av betalningssvårigheter.

Eventuella tvister som uppstår på grund av detta avtal ska lösas genom förhandlingar mellan parterna.

Ska förhandlingarna inte leda till något resultat har Nordig rätt att hänskjuta tvisten till Stockholms tingsrätt.

Detta avtal regleras av svensk